Waarschuwing: frauduleuze e-mails verstuurd uit naam van 'Over op IBAN'-campagne in omloop

  • update:  
  •  

Inhoudsopgave

Contents

Automatic

De afgelopen weken ziet de Nederlandsche Bank (DNB) het aantal meldingen en klachten over ontvangen frauduleuze e-mails -ook wel phishingmails genoemd sterk stijgen. De e-mails zouden onder andere uit naam van DNB en de 'over op IBAN' campagne verstuurd zijn. Het onderwerp van de e-mails heeft betrekking op de overgang naar IBAN (International Bank Account Number). Criminelen grijpen de overgang naar dit Europese rekeningnummer aan om de frauduleuze e-mails rond te sturen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de logo’s van De Nederlandsche Bank en de Over op IBAN campagne, waardoor de berichten verraderlijk echt lijken.

Frauduleuze brieven naar aanleiding overgang op IBAN

Afgelopen weken zijn er ook frauduleuze brieven verstuurd waarin melding werd gemaakt dat bedrijven hun rekeningnummer hebben gewijzigd in verband met de overgang naar IBAN. Als u een brief ontvangt die u niet vertrouwt, raden wij consumenten én bedrijven aan contact op te nemen met de verzendende partij om de boodschap van de brief te checken. Ook raadt de Nederlandsche Bank partijen van wie de naam misbruikt wordt aan om contact te zoeken met de politie en hier aangifte van te doen.

Frauduleuze websites worden offline gehaald

Alle banken hebben een meldservice waarop frauduleuze e-mails aangemeld kunnen worden. Naar aanleiding van deze meldingen worden deze websites offline gehaald. Wilt u meer informatie over wat te doen als u een verdachte brief, telefoongesprek of e-mail ontvangt, kijkt u dan verder op deze website of www.fraudehelpdesk.nl.

Trefwoorden: Tags: Veilige bank
 

 Content Query