Koningin doopt nieuw loodsvaartuig in Rotterdam

  • update:  
  • Overige sectoren
Op woensdag 10 oktober heeft Hare Majesteit de Koningin het nieuwe loodsvaartuig ‘POLARIS’ gedoopt aan de Wilhelminakade bij de Cruise Terminal Rotterdam in het bijzijn van onder andere de commissaris van de Koningin Jan  Franssen, burgemeester Aboutaleb en minister Schultz van Haegen. BNG Bank en ABN Amro financieren dit loodsvaartuig en twee andere die later worden opgeleverd.

Inhoudsopgave

Contents

Automatic

Polaris

De ‘POLARIS’, 81 meter lang en 13 meter breed, is de eerste in een reeks van drie nieuwe loodsvaartuigen ter vervanging van de huidige schepen. Deze zogeheten ‘stationsvaartuigen’ worden ingezet voor het beloodsen van schepen van en naar de Rotterdamse havens en de Nederlandse en Vlaamse havens aan de Schelde. De nieuwe vaartuigen kunnen de soms heftige weersomstandigheden voor onze kust nog beter trotseren. Het Loodswezen verbetert hiermee de haventoegankelijkheid en draagt bij aan het succes van de zeehavens.

Scheepswerf Barkmeijer in Friesland heeft het loodsvaartuig gebouwd. Bij het ontwerpen van het schip stond de toename van het scheepvaartverkeer en scheepsgrootte, de ruwere weersomstandigheden én de duurzaamheid centraal.

 

Langer beloodsen

Het nieuwe scheepsontwerp – een langere, scherpe en smalle rompvorm – zorgt ervoor dat het loodsvaartuig tijdens zware weersomstandigheden langer op zee kan blijven. Het schip is speciaal ontworpen voor het grillige golfpatroon van de Noordzee. Het loodsvaartuig kan tot golfhoogten van 4 meter significant en/of windkracht 8  buitengaats blijven. Doordat de ‘POLARIS’ op zee kan blijven totdat er weer beloodst kan worden, wordt de opstartfase van het beloodsingsproces sterk verkort. Voorheen voer het schip namelijk terug naar de haven om daar te wachten tot de storm geluwd was. 

Het beloodsen van de zeeschepen kon met de vorige generatie schepen tot golfhoogten van ruim 2,5 meter. Met het nieuwe vaartuig is het technisch mogelijk om tot gemiddelde golfhoogten van 3,5 meter te beloodsen.

Duurzaamheid

Het nieuwe schip wordt door  twee elektromotoren en  zes motoren dieselelektrisch voortgedreven, waardoor tijdens normale stationsoperaties gebruik gemaakt kan worden van sterk gereduceerd vermogen. Door het elektronisch aansturen van de motoren wordt een verlaging van het brandstofverbruik gerealiseerd van zo’n 30 tot 40%.
De grotere vermogens worden alleen ingezet als de operaties of de veiligheid daarom vragen.

Nederlandse economie

De ‘POLARIS’ maakt deel uit van het totale vlootvervangingsprogramma van het Loodswezen. Het bouwprogramma geeft een sterke impuls aan de scheepsbouw in het Noorden van het land. Bij het bouwprogramma zijn zo’n 35 toeleveranciers uit Friesland, Groningen en Drenthe betrokken. Barkmeijer is met honderd werknemers een grote werkgever in de regio en biedt met deze opdracht werk aan totaal zo’n 250 mensen.

BNG Bank

BNG Bank en ABN Amro financieren samen de drie loodsvaartuigen. Deze vaartuigen zullen in drie jaar tijd worden opgeleverd. In oktober wordt ook loodsvaartuig 2 te water gelaten. Het derde vaartuig volgt later.

Trefwoorden: Tags:  
 

 Content Query