Risicomanagement en governance Lange geschiedenis van corporate governance geeft UK een koppositie

De invoering van de verplichte risicoparagraaf in de Comptabiliteitsvoorschriften 1995 was de eerste stap die gezet werd naar een betere bewustwording bij de decentrale overheden van de risico�s die zij lopen bij hun doen en laten. Sinds de invoering van het Besluit Begroting en Verantwoording in 2004 dienen risico�s structureel punt van aandacht te zijn. Er moet nu beleid worden vastgesteld hoe met risico�s en risicomanagement wordt omgegaan. En er moet weerstandsvermogen aanwezig zijn om de financi�le gevolgen van opgetreden risico�s op te vangen. In de praktijk blijken veel decentrale overheden met deze materie te worstelen. Een goede beheersing van risico�s is onderdeel van een professioneel werkende overheid. Daar hoort ook duidelijke regelgeving rond bestuur, toezicht, verantwoording en transparantie bij. Zaken, die in het bedrijfsleven zijn vertaald in governancecodes. Voor de overheid is hier nog veel te winnen. De lange geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk op het gebied van corporate governance heeft zijn weerslag op het niveau van risicomanagement bij de overheden daar. Bij risicomanagement gaat het � misschien wel vooral � om de reputatie van overheden, aldus Lynn Drennan van de vereniging van Risk Managers ALARM.

Op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen?

Abonneer u op BNG Magazine via onderstaande knop.

Wilt u zelf een artikel aanbieden?

Stuur uw artikel naar de redactie van BNG Magazine en wij nemen vervolgens contact met u op.

BNG Bank maakt gebruik van cookies voor analyse en het goed functioneren van de website. Klik op accepteren om te sluiten. Lees de privacyverklaring en de cookieverklaring voor meer informatie.

BNG Bank gebruikt cookies voor analyse en voor het goed functioneren van de website. Ook kunnen er cookies van derde partijen worden geplaatst. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig.