Strategie, missie en visie

Bij BNG zetten we ons in voor blijvende maatschappelijke vooruitgang. Als betrouwbare partner binnen het publieke domein versterken we organisaties die bouwen aan een socialer en duurzamer Nederland. Samen geven we financiële middelen betekenis: door ze in te zetten waar ze écht verschil maken.  

Missie

Onze missie is maatschappelijke impact creëren. Al sinds 1914 staan we zij aan zij met de publieke sector in Nederland om blijvende verandering te realiseren. Het verminderen van CO2-uitstoot, sociale vooruitgang en duurzaamheid staan centraal. Wij zien financiering als een krachtig instrument voor positieve verandering en dragen met scherp geprijsde kredieten en kennis en expertise bij aan een veerkrachtige en toekomstbestendige samenleving.

Visie en ambitie

Ons doel is om de verbindende kracht te zijn die met klanten duurzame verbetering van Nederland financiert en vormgeeft. Met duidelijke keuzes en meetbare doelen monitoren we onze voortgang op korte en lange termijn, en trekken we kapitaal aan dat aansluit bij de impactbehoefte van investeerders.

Strategie

Bij BNG staan samenwerking en vooruitgang centraal. Als marktleider ondersteunen we de grote maatschappelijke transities voor een socialer en duurzamer Nederland. Onze strategie vertaalt ambitie in concrete acties die zowel financiële als maatschappelijke vooruitgang stimuleren. We slaan bruggen tussen de kapitaalmarkt en de publieke sector als kennispartner en verbinder tussen relevante partijen en stakeholders. Door vroegtijdig samen te werken met publieke partners en gezamenlijk de investeringsagenda te structureren, komen we tot betere oplossingen voor een financierbaarheid van de gezamenlijke maatschappelijke uitdagingen.  

Strategische doelstellingen  

We stellen heldere doelen om onze maatschappelijke impact te vergroten en onze klanten optimaal te faciliteren. Deze 7 doelen vormen de kern van onze strategie en bouwen voort op onze missie.  

We bieden klanten toegang tot de scherpste kredietvoorwaarden. Dit realiseren we door actieve beheersing van organisatiekosten en een efficiënte fundingstrategie. Ook bieden we betalingsverkeer als extra service.  

We combineren digitale processen met persoonlijk contact. Zo verbeteren we de toegankelijkheid en zetten we klantbehoeften centraal.  

Met onze kredieten en kennis maken wij samen met klanten een positieve impact op het sociale en duurzame landschap van Nederland.  

Efficiëntieverhoging van onze bedrijfsprocessen is cruciaal voor zowel klanttevredenheid als de maatschappelijke impact die we nastreven. 

Met hoogwaardige en goed ontsloten data kunnen we beter inspelen op veranderingen in de markt en bij onze klanten.

Een toekomstbestendige IT-infrastructuur waarborgt de veiligheid en betrouwbaarheid voor onze klanten, stakeholders, en medewerkers.

In onze inclusieve werkomgeving benutten we talenten en perspectieven optimaal. Zo kunnen medewerkers regie nemen in hun ontwikkeling en samenwerking.

Actief sturen op maatschappelijke impact

We versterken continu onze maatschappelijke impact door gericht te werken aan vijf Sustainable Development Goals (SDG's).

  • Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11)
    Als partner van woningcorporaties en gemeenten dragen we bij aan de ontwikkeling van betaalbare en leefbare wijken en publieke voorzieningen.
  • Goede gezondheid en welzijn (SDG 3)
    We bevorderen de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg en spelen als partner een cruciale rol in het verduurzamen van zorgvastgoed.
  • Kwaliteitsonderwijs (SDG 4)
    We ondersteunen de realisatie van betaalbaar en hoogwaardig onderwijs en helpen bij het verduurzamen van onderwijsvoorzieningen.
  • Betaalbare en duurzame energie (SDG 7)
    Samen met partners werken we aan het verhogen van het aandeel hernieuwbare energie en het verbeteren van energie-efficiëntie.
  • Klimaatactie (SDG 13)
    We zetten ons actief in voor de vermindering van broeikasgassen. Met onze diensten ondersteunen we initiatieven die de energievraag verlagen en energie-efficiëntie vergroten.

Stakeholderbetrokkenheid en waardecreatiemodel

We zijn doorlopend in gesprek met onze stakeholders om goed op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen en behoeften. Deze gesprekken maken deel uit van onze dagelijkse werkzaamheden en vinden plaats op verschillende niveaus binnen de organisatie. De onderstaande tabel biedt een overzicht van onze interacties en betrokkenheid met verschillende stakeholdergroepen.

 
Stakeholder
Klanten
Betrokkenheid
We voeren regelmatig gesprekken met onze klanten. Naast financiële onderwerpen hebben sociale impact en duurzaamheid ook een steeds prominentere plaats in deze gesprekken.
Stakeholder
Aandeelhouders
Betrokkenheid
Algemene Vergadering Aandeelhouders, Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders,besprekingen met ministeries, provincies en gemeenten.
Stakeholder
RvC
Betrokkenheid
De Raad van Commissarissen houdt toezicht op de activiteiten en het beleid van het Executive Committee en de wijze waarop zij de strategie uitvoert. Een toelichting op de activiteiten en besproken onderwerpen van de Raad van Commissarissen is opgenomen in hoofdstuk 8 van dit jaarverslag.
Stakeholder
Medewerkers
Betrokkenheid
We houden wekelijks een 'Week-Up-bijeenkomst' waarin het ExCo of andere genodigden relevante zaken presenteren aan al het personeel. We betrekken het personeel bij onze Strategie door o.a. de BNG Boost bijeenkomst, waarbij alle medewerkers in 2024 aanwezig waren. Verder houden we twee keer per jaar een pulse survey onder het personeel en via de Ondernemingsraad (OR) worden medewerkers betrokken bij de koers van de bank.
Stakeholder
Investeerders
Betrokkenheid
BNG trekt het grootste deel van de funding aan via openbare emissies (uitgifte van obligaties) op de internationale kapitaalmarkten. We hebben regelmatig gesprekken met (potentiële) investeerders.
Stakeholder
Toezichthouders
Betrokkenheid
We hebben met enige regelmaat overleg met de toezichthoudende instanties, waaronder de Europese Centrale Bank (ECB), De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ten aanzien van zowel financiële als niet-financiële kwesties.
Stakeholder
Rating agencies
Betrokkenheid
Er worden minimaal één keer per jaar gesprekken gevoerd met verschillende rating agencies.
Stakeholder
Waarborgfondsen
Betrokkenheid
Er vindt regelmatig overleg plaats met het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WfZ)
Stakeholder
Sectororganisaties/brancheverenigingen
Betrokkenheid
We nemen deel aan werkgroepen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en gaan regelmatig in gesprek met de Vereniging van Woningcorporaties Aedes en we zijn betrokken bij het Interprovinciaal Overleg (IPO).
 

Maatschappelijke impact en de waarde die we samen creëren staan centraal in alles wat we doen. In onderstaand waardecreatiemodel passen we het zes-kapitaalmodel van de International Integrated Reporting Council (IIRC) toe. Dit model maakt inzichtelijk welke waarde we toevoegen voor onze stakeholders en de samenleving.

waardecreatiemodel van BNG
Waardecreatiemodel
BNG | Bank van meerwaarde - Bank van meerwaarde