Mensenrechtenbeleid

Bij BNG geloven we dat duurzaamheid verder gaat dan klimaat en milieu. Het respecteren en waarborgen van mensenrechten is een essentieel onderdeel van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom baseren wij ons mensenrechtenbeleid op de International Bill of Human Rights en de Internationale Arbeidsorganisatie inzake de Fundamentele Principes op Rechten van het mens (hierna de Internationale Richtlijnen).  

Wat verstaat BNG onder mensenrechten?

Mensenrechten gaan voor ons over fundamentele vrijheden en gelijke behandeling. Denk aan het recht op veiligheid, vrijheid van meningsuiting, eerlijke arbeidsomstandigheden en gelijke kansen ongeacht afkomst, geslacht of overtuiging. Deze rechten vinden wij gelden voor iedereen, overal.

Onze aanpak: risico’s herkennen en voorkomen

Wij nemen onze verantwoordelijkheid serieus. Daarom beoordelen we actief of er risico’s zijn op mensenrechtenschendingen binnen onze eigen organisatie én bij onze klanten, leveranciers en investeringspartners. We hanteren daarvoor een gestructureerde aanpak, gebaseerd op de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en OECD Guidelines Principles on Business and Human Rights. Deze aanpak bestaat uit zes stappen: van risicoanalyse tot monitoring en herstel. Zo zorgen we ervoor dat we alleen samenwerken met partijen die mensenrechten respecteren en hiernaar handelen.  

Toepassing in de praktijk

  • In onze eigen organisatie bevorderen we diversiteit, inclusie en een veilige werkomgeving. Dit is vastgelegd in ons diversiteitsbeleid
  • Bij alle financieringen toetsen we of klanten mensenrechten naleven
  • We verwachten van onze leveranciers en zakenpartners dat zij de internationale richtlijnen onderschrijven  
  • We hebben een klachtenmechanisme voor situaties waarin mensenrechten mogelijk zijn geschonden

Transparantie

Jaarlijks rapporteert BNG in haar mensenrechtenrapport over de mogelijk geïdentificeerde mensenrechtenrisico’s, mitigerende maatregelen en acties ondernomen door BNG. Zo dragen we bij aan een rechtvaardige en inclusieve samenleving. Samen met onze klanten, partners en medewerkers. We verwachten ons eerste mensenrechtenrapport in 2025 uit te brengen.  

Klachtenprocedure

BNG erkent het belang van een toegankelijk een effectief herstelmechanisme voor situaties waarin mensenrechten mogelijk geschonden zijn. BNG biedt daarvoor een gestructureerd proces aan mensen die van mening zijn dat (door BNG of relaties van BNG) hun mensenrechten geschonden zijn. Dit proces:

  • structureert de manier waarop BNG klachten in ontvangst neemt
  • structureert hoe klachten op ontvankelijkheid worden beoordeeld
  • peilt de bereidheid van alle partijen om aan het proces deel te nemen
  • verkrijgt inzicht in de belangrijkste problemen en standpunten van alle partijen  
  • brengt partijen bij elkaar om dialoog te voeren en waar mogelijk tot passende oplossingen en/of herstel te komen

Lees hier meer over onze klachtenprocedure

BNG | Bank van meerwaarde - Mensenrechtenbeleid