Hoe herkent u CEO- en factuur-fraude?
- Fraudeurs benaderen medewerkers uit naam van een senior manager of directielid.
- Berichten hebben een spoedeisend of dwingend karakter.
- Berichten bevatten smoesjes die aantonen waarom de betaling zo urgent is en moet afwijken van normale procedures.
Hoe voorkomt u factuurfraude?
- Controleer de afzender van de opdracht of factuur. Accepteer alleen betaalopdrachten via het vertrouwde, zakelijke e-mailadres en niet via informele- of privé-kanalen.
- Volg de bestaande betaalprocedures van uw bedrijf en vermijd uitzonderingen. Fraudeurs vragen namelijk vaak af te wijken van de normale gang van zaken.
- Zorg dat er altijd meerdere handtekeningen gezet moeten worden bij een betaalopdracht. Twee mensen zien meer dan één.
- Verifieer, bij twijfel, de betaling door de (genoemde) opdrachtgever te bellen via het nummer dat bij u bekend is. Bel niet naar een nummer dat bij het betaalverzoek staat, want dat kan van de oplichter zijn.
- Verifieer de juistheid van de tegenrekening als de opdrachtgever aangeeft dat het bedrag naar een gewijzigd rekeningnummer moet worden overgemaakt of ineens naar een buitenlandse rekening moet worden overgemaakt.
- Zijn reguliere betalers afwezig? Zorg dan voor een goede instructie voor vervangers.
- Overleg bij twijfel altijd met een collega of leidinggevende.