Betalingsverkeer

Aanlever- en verwerkingstijden Betalingsverkeer

Overzicht van de aanlever- en verwerkingstijden BNG Betalingsverkeer.

Enkelvoudig

  Aanlevering Intrekken post / verwijdering
SEPA betaal vóór 15.30 uur voorzien van een finale bevestiging, dezelfde werkdag geboekt en gevaluteerd bij BNG Bank en dezelfde werkdag aangeboden bij (de bank van) de begunstigde1 na finale bevestiging niet mogelijk
SEPA spoed vóór 15.30 uur voorzien van een finale bevestiging, dezelfde werkdag geboekt en gevaluteerd bij BNG Bank en dezelfde werkdag aangeboden bij (de bank van) de begunstigde na finale bevestiging niet mogelijk
Buitenland vóór 12.00 uur voorzien van een finale bevestiging, dezelfde dag aangeboden bij de correspondent bank. Verwerking binnen 3 werkdagen na finale bevestiging niet mogelijk
Buitenland spoed vóór 10.00 uur voorzien van een finale bevestiging, dezelfde dag aangeboden bij de correspondent bank na finale bevestiging niet mogelijk
Intercompany2 vóór 15.30 uur voorzien van een finale bevestiging, dezelfde werkdag geboekt (debet en credit) bij BNG Bank na finale bevestiging niet mogelijk
SEPA periodiek minimaal 7 kalenderdagen voor eerste verwerking vóór 15.30 uur, 2 werkdagen voor verwerking
Geagendeerd minimaal 1 werkdag voor gewenste verwerking vóór 15.30 uur, 1 werkdag voor verwerking

 

  1. Bij finale ondertekening tussen 13.30 uur en 15.30 uur wordt de opdracht best effort uitgevoerd. Indien de bank van de begunstigde niet bij Equens is aangesloten kan er 1 werkdag vertraging optreden.
  2. Opdrachten binnen hetzelfde rekeningstelsel van één juridische entiteit. Terugvaluteren is mogelijk tot de eerste werkdag van het laatste afgesloten kwartaal.

 

Batch

Aanlevering Intrekken post / verwijdering Intrekken batch
SEPA betaal vóór 14.30 uur (13.30 uur – 14.30 uur best effort) voorzien van een finale bevestiging, dezelfde werkdag geboekt en gevaluteerd bij BNG Bank en dezelfde werkdag aangeboden bij (de bank van) de begunstigde1 na finale bevestiging niet mogelijk na finale bevestiging niet mogelijk
Intercompany2 betaal- en incassobatch (ook ClieOp03) vóór 15.30 uur voorzien van een finale bevestiging, dezelfde werkdag geboekt na finale bevestiging niet mogelijk na finale bevestiging niet mogelijk
SEPA Incasso vóór 23.00 uur voorzien van een finale bevestiging, met gewenste verwerkingsdatum minimaal 2 werkdagen in de toekomst 1 dag voor settlement via Klantenservice in overleg met Klantenservice
Geagendeerde betaalbatch Minimaal 1 werkdag voor gewenste verwerking na finale bevestiging niet mogelijk vóór 15.30 uur, 1 werkdag voor verwerkingsdatum3

Betaalbatch Spoed vóór 15.30 uur voorzien van een finale bevestiging, dezelfde werkdag geboekt en gevaluteerd bij BNG Bank en dezelfde werkdag aangeboden bij (de bank van) de begunstigde. Maximale batchgrootte is 100 posten na finale bevestiging niet mogelijk na finale bevestiging niet mogelijk
SEPA Betaal via Equens (Corporate Payments Services) vóór 14.30 uur (13.30 uur – 14.30 uur best effort) batch ingestuurd en voorzien van finale bevestiging in BNG Betalingsverkeer, dezelfde werkdag geboekt en gevaluteerd en dezelfde werkdag aangeboden bij (de bank van) de begunstigde1 na finale bevestiging niet mogelijk na finale bevestiging niet mogelijk
Geagendeerde SEPA Betaal via Equens (Corporate Payments Services) minimaal 1 werkdag voor gewenste verwerking via formulier Klantenservice vóór 15.30 uur, 1 werkdag voor verwerking
  1. Indien de bank van de begunstigde niet bij Equens is aangesloten kan er 1 werkdag vertraging optreden
  2. Opdrachten binnen hetzelfde rekeningstelsel van één juridische entiteit. Terugvaluteren is mogelijk tot de eerste werkdag van het laatste afgesloten kwartaal.
  3. Indien u een grote batch wenst in te trekken verzoeken wij u eerst contact op te nemen met Klantenservice, 070 3750 555.

 

Overig

AANLEVERING
Inkomend verkeer Voor 18:00 uur ontvangen, dezelfde werkdag geboekt en gevaluteerd. Na 18:00 uur: boeking volgende werkdag, valutair datum van ontvangst.

 

Advies/Aandachtspunten

Verwerkingsdatum BNG Bank opgeven

U kunt in BNG Betalingsverkeer betaalopdrachten met een Verwerkingsdatum BNG Bank tot twee jaar in de toekomst geven.

Wijzigen en verwijderen van opdrachten

Wijziging en verwijdering van opdrachten is uitsluitend mogelijk voordat de finale bevestiging is gezet. Na de finale bevestiging is het in specifieke situaties (zie schema) uitsluitend mogelijk een opdracht in te trekken.

Intrekken geagendeerde betaalopdracht en geven van een nieuwe opdracht

Intrekkingen kunnen tot 15:30 uur op de werkdag voorafgaand aan de dag van verwerking worden opgegeven. Plaats bij een intrekking rond de deadline geen nieuwe opdracht, maar raadpleeg eerst de afdeling Klantenservice naar de uitvoering.

Uitvoering van opdrachten

Bij de tijdlijnen van opdrachten wordt uitgegaan van een volledig correct bestand en voldoende bestedingsruimte voor de uitvoering van de betaalopdracht.

Aanlevering van salarisbatches

Wij adviseren u salarisbatches die via een servicebureau en Equens in BNG Betalingsverkeer worden klaargezet, minimaal een dag eerder dan de geplande verwerkingsdatum aan te bieden. U heeft dan nog voldoende tijd om de batches te autoriseren en om eventuele intrekkingen door te geven.

Aanlevering van grote betaalbatches

Wij adviseren u grote betaalbatches (20.000 posten en meer) minimaal 1 werkdag van tevoren te voorzien van een finale bevestiging. Om technische redenen komen grote geagendeerde batches pas 1 werkdag vóór verwerking in de treasury-informatie terecht. Dit geldt niet voor grote incassobatches.

Betalingen aan Financiële instellingen (rekening bij DNB)

Betalingen aan DNB-rekeningen beginnende met 60.01 (IBAN: NLxx FLOR 0600 1xxx xx) dient u altijd als spoedbetaling aan te maken en te voorzien van een juiste BIC code, waardoor de betaling via Target wordt uitgevoerd. Let op: alle door u ingezonden betalingen aan DNB-rekeningen via SEPA worden door in het SEPA circuit automatisch afgekeurd en geretourneerd aan BNG Bank. Eventuele correcties kunnen niet eerder dan de eerstvolgende werkdag worden uitgevoerd.

 

Contact BNG Bank

Hebt u vragen, of is iets niet duidelijk, neem dan contact op met de afdeling Klantenservice via 070-3750.555 of via klantenservice@bngbank.nl

BNG Bank maakt gebruik van cookies voor analyse en het goed functioneren van de website. Klik op accepteren om te sluiten. Lees de privacyverklaring en de cookieverklaring voor meer informatie.

BNG Bank gebruikt cookies voor analyse en voor het goed functioneren van de website. Ook kunnen er cookies van derde partijen worden geplaatst. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig.