Veelgestelde vragen prepaid pinpas vluchtelingen Oekraïne

Onderstaande FAQ's gelden voor pinpassen ten behoeve van vluchtelingen uit de Oekraine die sinds april 2022 via VNG (als carddealer) beschikbaar worden gesteld. Let op: deze pas stopt per 1 december 2023.
Mijn gemeente heeft interesse. Hoe aanvragen we de pinpassen aan?
Stuur een e-mail naar klantenservice@bngbank.nl en geef aan dat u interesse heeft. U krijgt dan een samenwerkingsovereenkomst en een uitgebreide instructie over de werking van de prepaid pinpas.
Hoe snel zijn de kaarten ter beschikking?
De afhandeling van een nieuwe aanvraag duurt ongeveer een week. Vervolgens sturen wij u in principe binnen enkele dagen de eerste kaarten. De wachttijd voor de kaarten kan oplopen, afhankelijk van de belangstelling en de aanlevering door onze kaartleverancier. Let op, vanaf 1 september worden worden de huidige passen vervangen. Meer info volgt.
Hoe gaat de registratie van de passen in zijn werk?
Kaarten worden op nummer aan u verstrekt. U identificeert zelf de kaarthouder en u houdt zelf in uw eigen administratie bij aan wie u de betreffende kaart verstrekt.
Moet ik een nieuwe rekening openen?
Nee, alle opwaarderingen vinden plaats op de centrale basisrekening van de VNG. Waar u in de samenwerkingsovereenkomst ‘client’ leest, bedoelen we uw gemeente. Die crediteert de rekening van de VNG.
Welk bankrekeningnummer vul ik in op het bestelformulier voor de kosten en de opwaarderingen?
Dat is het bankrekeningnummer van de gemeente.
Hoe kan ik de pinpas opwaarderen?
U kunt de pas opwaarderen vanaf uw bestaande BNG-rekening met een reguliere overboeking (SEPA betaling). U krijgt van ons een handleiding hoe u dit doet.
Is er uitleg beschikbaar voor de Oekraïnse vluchtelingen voor het gebruik van de prepaid pinkaart?
Ja. Tegelijk met de samenwerkingsovereenkomst sturen we u een uitleg van de werking van de pinpas in het Nederlands, Engels en Oekraïens. Bijlage 3 van de Algemene Bepalingen is helaas nog niet in het Engels en Oekraïens beschikbaar.
Is het saldo op een prepaid pinpas terug te boeken?
Bij verlies, diefstal, een kapotte kaart of een vergeten pincode kunt u via BNG Bank geld overzetten naar een nieuwe kaart. BNG Bank zal u hierover nader informeren. Het geld staat op de VNG-basisrekening en kan aan het einde van de looptijd (1 december 2023) teruggeboekt worden, als er nog saldo resterend is.
Wat moet ik doen bij verlies, diefstal of een blokkade door foutieve pincode?
U kunt de pashouder zelf een nieuwe pinpas verstrekken. Kaarten kunt u via BNG Bank blokkeren en een eventueel restsaldo kunnen wij overzetten op de nieuwe pas. De communicatie met de pashouder loopt altijd via de gemeente. Wij informeren u nader over de te hanteren procedures.
Hoe kan ik een kaart blokkeren of deactiveren?
Dit doet u via klantenservice@bngbank.nl
Kan de prepaid pinpas een negatief saldo hebben?
Nee, dit is niet mogelijk.
Welk bedrag kan er maximaal uit de geldautomaat worden opgenomen?
Dat is maximaal EUR 250 per dag. Pinnen bij een geldautomaat is één keer per dag mogelijk.
Welk bedrag kan er maximaal worden gepind bij een betaalautomaat, bijvoorbeeld in een winkel?
Dat is maximaal het saldo dat op de pinpas staat.
Wat is het maximale bedrag voor contactloze betalingen in een winkel?
Dat is EUR 50 per dag. Wie meer wil betalen in een winkel, doet dit door de pas in de betaalautomaat te steken en de pincode te gebruiken.
Wat is het maximale saldo op de kaart?
Het saldo is maximaal EUR 1.000 of EUR 2.000. De gemeente bepaalt welk van de twee bedragen van toepassing is.
Hoeveel geld kan er per jaar maximaal op de prepaid pinpas worden gestort?
Dat is maximaal EUR 15.000 op jaarbasis.
Kan een kaart die door een andere gemeente is uitgegeven, ook worden opgewaardeerd?
Ja. Het is toegestaan kaarten op te waarderen die zijn uitgegeven door een andere gemeente voor zover deze gekoppeld zijn aan dezelfde basisrekening van VNG. Dit is te herkennen aan de eerste drie cijfers ‘969’ van het 10-cijferige klantnummer op de kaart.
Kan de pashouder zijn prepaid pinpas overdragen aan iemand anders?
Nee, dat is niet toegestaan. De pas is persoonlijk, de pincode is uniek en alleen bedoeld voor de pashouder.

 

Kijk voor antwoorden op uw vragen ook in de handleiding offline opwaarderen en de toelichting op de samenwerkingsovereenkomst ook een antwoord. Deze documenten krijgt u tegelijk met de samenwerkingsovereenkomst.

Voor gemeenten die al langer gebruikmaken van de prepaid pinpas

Waar plaats ik mijn bestelling voor de prepaid pinpassen voor Oekraïense vluchtelingen?
Stuur hiervoor een e-mail naar klantenservice@bngbank.nl
Is er een maximum aan het aantal te bestellen pinpassen?
Er is in principe geen maximum, maar gezien de grote vraag is er een zekere schaarste. Wij verzoeken u dan ook geen grote voorraden voor een lange periode te bestellen. Intussen werken wij hard aan het aanvullen van onze voorraad.
Hoeveel pinpassen kunnen er onder het contract worden uitgegeven?
Hier is geen maximum aan verbonden.
Wat is de levertijd van de prepaid pinpassen?
Aanvraag duurt circa 1 week.

BNG Bank maakt gebruik van cookies voor analyse en het goed functioneren van de website. Klik op accepteren om te sluiten. Lees de privacyverklaring en de cookieverklaring voor meer informatie.

BNG Bank gebruikt cookies voor analyse en voor het goed functioneren van de website. Ook kunnen er cookies van derde partijen worden geplaatst. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig.