BNG Bank financiert 'Groene Boog' A16 Rotterdam

  • update:  
  • Energie en infrastructuur
Het consortium De Groene Boog heeft op woensdag 6 juni de financieringsovereenkomst voor het project A16 Rotterdam succesvol afgerond (‘financial close’). De Groene Boog is een combinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI (Mobilis, CroonWolter&Dros). BNG Bank is één van de financiers en tevens leningen- en zekerhedenagent van dit project.

Inhoudsopgave

Contents

Automatic
Het project omvat het ontwerpen, bouwen, langjarig onderhoud en financieren (DBFM) van 11 km snelweg (A16) bij Rotterdam. Eind 2023 gaat de weg open voor verkeer. De totale projectkosten bedragen circa 895 miljoen euro, gedragen door (hoe toepasselijk) 16 verschillende Europese kredietverstrekkers. Het aandeel van BNG Bank in de financiering bedraagt circa 67 miljoen euro.
 

Over de A16 Rotterdam

Bijna dagelijks staan er files op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein. Om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio Rotterdam te vergroten, legt Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aan: de A16 Rotterdam. De weg komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en krijgt aansluitingen bij de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan en het Terbregseplein. De weg loopt door het Lage Bergse Bos heen, hier wordt een half verdiepte landtunnel aangelegd. Om geluidoverlast door verkeer te voorkomen, wordt voor de A16 extra geluiddempend asfalt gebruikt (tweelaags zoab fijn). Ook komen er geluidschermen en grondwallen. 
 
De weg wordt zo optimaal mogelijk ingepast in het landschap en zal voor 20 jaar energieneutraal zijn. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, Vlinderstrik en Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden. Meer informatie over het project is te vinden op de projectenwebsite van RWS.

Bij het Terbregse plein in Rotterdam staan nu nog vrijwel dagelijks files. 

Trefwoorden: Tags: Infrastructuur; DBFMO
Yes

 Content Query