Ken uw klant

Het ken-uw-klant-principe is een basisvoorwaarde binnen de bancaire dienstverlening en staat ook bekend als Know Your Customer (KYC) of Customer Due Diligence (CDD). Bij BNG zetten we ons in als betrokken partner voor een duurzamer Nederland en een betrouwbaar en veilig financieel systeem. We streven naar duurzame en integere relaties door onze klanten goed te leren kennen: wie zijn zij en wat houden hun bedrijfsactiviteiten in? Dit helpt ons bij te dragen aan de realisatie van hun ambities en om misbruik te voorkomen. 

Veiligheid en integriteit

Bancaire dienstverlening brengt integriteitsrisico’s met zich mee. Als poortwachter van het financiële stelsel beschermen wij ons systeem tegen financiële criminaliteit. Dit doen we door cliëntonderzoek en transactiemonitoring. Zo kunnen we witwaspraktijken, terrorismefinanciering, corruptie en fraude opsporen, tegengaan en aanpakken.

Wettelijke verplichtingen

Naast onze maatschappelijke poortwachtersrol heeft BNG ook een wettelijke onderzoeksplicht om zorgvuldig na te gaan wie onze klanten, hun vertegenwoordigers en uiteindelijk belanghebbenden (UBO’s) zijn. In Nederland zijn deze regels onder andere vastgelegd in de Wet op het Financieel Toezicht (Wft), de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft) en de Sanctiewet 1977 (SW). Daarnaast is bij BNG de Amerikaanse en Britse Sanctiewetgeving ook van toepassing. 

Cliëntonderzoek en identificatie

Bij BNG worden zowel nieuwe als bestaande klanten (periodiek) aan een cliëntonderzoek onderworpen. Dit gebeurt zorgvuldig en transparant, waarbij privacy wordt gewaarborgd.  

Tijdens het onderzoek kunnen we vragen stellen over de volgende onderwerpen:

  • De aard van de bedrijfsactiviteiten en in welke landen  
  • De organisatiestructuur, de uiteindelijk belanghebbende(n) en het doel achter de structuur
  • De huidige en te verwachten geldstromen
  • De herkomst van het (bedrijfs)vermogen

Daarnaast identificeren en verifiëren wij de wettelijk vertegenwoordigers van onze klanten. Voor identificatie vragen wij naar een kopie van een geldig identiteitsbewijs, waarbij alle gegevens, inclusief het BSN-nummer en foto, zichtbaar en leesbaar moeten zijn. Om de opgegeven identiteit te bevestigen, kan er een beeldbelgesprek plaatsvinden.

Tijdens het onderzoek kunnen we om aanvullende informatie en documentatie vragen, zodat het cliëntdossier up-to-date blijft en de integriteit en veiligheid gewaarborgd zijn. 

Partner AMP

AMP is een partner van BNG en zij voeren de identificatie en verificatie voor ons uit. Zij zijn gespecialiseerd in persoonlijke identificatie online of op locatie. Zo bepaalt u zelf of u zich online identificeert of op een locatie naar keuze. Dat kan zijn bij u thuis, uw werk of op een andere locatie in Nederland. U hoeft dus niet naar het kantoor van BNG te komen. Om er zeker van te zijn dat u zich bij de juiste persoon identificeert stuurt AMP Groep vooraf een mail met een unieke identificatiecode en een foto van de medewerker die bij u langs komt. Zo weten we zeker dat het proces goed en veilig voor u verloopt.

Veelgestelde vragen Identificatie

AMP Groep is gespecialiseerd in persoonlijke identificatie, zowel online als op locatie. Zo kunt u zich eenvoudig laten identificeren. Of dat nu op uw werk, bij u thuis of op een andere locatie in Nederland is. U hoeft dus niet naar het kantoor van BNG te komen.

De gegevens die u met AMP Groep deelt, worden op veilige wijze digitaal doorgestuurd naar BNG en daarna direct gewist bij AMP Groep. Identificeren via AMP Groep is op deze manier volkomen veilig.

Meer informatie over AMP Groep kunt u vinden op ampgroep.nl.

Alleen wanneer u als bestuurder zelfstandig of gezamenlijk bevoegd bent, en uw organisatie een termijndeposito of betaalrekening heeft bij BNG, wordt uw BSN gebruikt. Dit wordt gedaan in het kader van de Nederlandse depositogarantie.

U kunt zich identificeren met een geldig:

  • paspoort
  • Nederlandse identiteitskaart

Overige identiteitsbewijzen zijn voor dit proces niet toegestaan.

Het is belangrijk dat u zich vóór de datum die in uw bankmail staat persoonlijk identificeert.

Wij verzoeken u vriendelijk om op tijd te reageren, zodat u gebruik kunt (blijven) maken van onze diensten. Mocht er uiteindelijk vanuit uw organisatie geen reactie komen, dan zijn we helaas genoodzaakt het identificatieproces te beëindigen en bent u niet bevoegd om de organisatie te vertegenwoordigen.

Transactiemonitoring

Voor een veilige transactieomgeving monitort BNG dagelijks alle geldstromen op bijzondere of ongebruikelijke transacties. Zo kunnen wij het financiële systeem helpen te beschermen tegen criminaliteit. In dit kader kunnen we om een extra toelichting of documentatie vragen.

BNG | Bank van meerwaarde - Ken uw klant