Nederlandse Spoedbetaling stopt

De Nederlandse spoedbetaling is met de toegenomen snelheid in het reguliere betalingsverkeer overbodig geworden. Hierdoor zijn de specifieke interbancaire afspraken beëindigd en is daarmee het product spoed komen te vervallen.

Inhoudsopgave

Contents

Automatic

​Achtergrond

Overboeken van geld tussen verschillende banken duurde 20 jaar geleden meerdere dagen. Door de behoefte om op dezelfde dag geld over te maken en daarvan ook de begunstige, bijvoorbeeld een notaris, in kennis te stellen hebben Nederlandse banken afspraken gemaakt over de spoedbetaling. Voor deze service brachten banken klanten ook extra 'spoedkosten' in rekening.

Nieuwe normaal

Overboeken op dezelfde dag is al jaren de norm in Nederland. Binnen 1 tot 2 uur staat het geld bij de begunstigde; via instant payments nu zelfs binnen seconden, 365 dagen per jaar. Internet applicaties en mobiele Apps geven klanten ook direct inzicht in alle mutaties op hun rekening. Daarnaast bieden banken diverse mogelijkheden om 'alerts' in te stellen.

Uitzonderingen via Target2 

De spoedbetaling stopt maar voor specifieke gevallen blijft het mogelijk om een overboeking via het interbancaire circuit Target2 uit te laten voeren. Vooral voor bepaalde treasury gerelateerde betalingen blijft dit noodzakelijk. Enkele voorbeelden zijn:

  • Overboeken naar een IBAN bij de DNB (te herkennen aan de code FLOR en 6001), geef hier ook altijd de BIC van de tegenpartij op.
  • Buitenlandse banken die niet op SEPA zijn aangesloten of geen treasury betalingen via SEPA accepteren.

Hiervoor vinkt u 'Target2' aan waar u voorheen 'spoed' aangaf. De extra kosten blijft u ook hier betalen. 

Het is ook nog steeds mogelijk om deze posten in batchvorm aan te bieden. De posten worden in dit geval wel als losse Target2 betalingen doorverwerkt. 

Voor verder vragen kunt u terecht bij onze klantenservice (klantenservice@bngbank.nl of 070 3750 555).

  

Trefwoorden: Tags:  
Yes

 Content Query