Veelgestelde vragen acceptgiro en incasso

Inhoudsopgave

Contents

No

​Kan ik een kopie-acceptgirokaart voor mijn eigen administratie opvragen?

Nee, bijlagerijke acceptgiro's worden sinds enige jaren niet meer ondersteund. De NAW gegevens van de betaler vindt u in de meeste gevallen op het afschrift. Indien deze niet meegeven zijn kunt u deze opvragen via klantenservice@bngbank.nl. Navragen worden door de BNG Bank getarifeerd.

Waar vind ik het betalingskenmerk van verwerkte acceptgiro's?

Alle Acceptgiro's worden individueel bijgeschreven op uw rekening. Indien het betalingskenmerk door de betaler is meegegeven vindt u dit op het (elektronische) rekeningafschrift. Dit afschrift kunt u inlezen in uw financieel pakket ten behoeve van de geautomatiseerde reconciliatie.

Waar vind ik informatie over het testen van acceptgiro's?

Op de website acceptgiro.nl van Currence vindt u alle informatie over het testen van Acceptgiro. Heeft u verdere vragen dan helpt onze afdeling Klantenservice u graag verder (070 3750 555).

Welke formuliercode heeft de acceptgiro?

Alle IBAN acceptgiro's dienen formuliercode 17 te krijgen.

Welke tarieven brengt BNG Bank in rekening voor navragen?

De kosten voor navragen vindt u in het tarievenoverzicht.

Hoe kan ik mijn acceptgiro's op de meest efficiënte wijze verwerken?.

De meest efficiënte wijze van verwerken is electronisch. Alle ontvangsten vindt u individueel op het afschrift Afhankelijk van de mogelijkheden van uw financieel pakket maakt u een keuze voor de MT940, MT940S of het camt.053 formaat. Al deze formaten zijn dagelijks op te halen in BNG Betalingsverkeer.

Hoe kan ik een betaler over de streep trekken om een machtiging af te geven?

U kunt de betaler wijzen op het gemak van incasso. Benadruk hierbij dat uw betaler niet de controle over zijn of haar rekening verliest en  altijd het recht heeft om binnen gestelde tijdlijnen een foutieve incasso via de eigen bank terug te draaien. U kunt het extra aantrekkelijk maken door uw klant te laten meeprofiteren van de besparing die u zelf realiseert.

Hoe kan ik het beste geld innen, zoals huur, belastingen en abonnementsgelden?

De meest eenvoudige en goedkoopste manier van geld innen is via incasso. De betaler geeft u een (doorlopende) machtiging, waarmee u volgens afspraak een vast bedrag int binnen een bepaalde periode.

Hoe kan ik een incasso laten terugboeken?

Als incassanten bedragen incasseren van uw BNG Bankrekening via een standaard SEPA incasso, dan is het mogelijk om deze bedragen te laten terugboeken (storneren). U kunt tot 56 dagen na afschrijving onze afdeling Klantenservice​ per e-mail (klantenservice@bngbank.nl) verzoeken om de transactie terug te laten boeken. Indien u in het geheel geen machtiging heeft verstrekt heeft u 13 maanden na afschrijving recht op terugboeking. Indien u een SEPA machtiging bedrijven heeft afgegeven is terugboeken niet mogelijk.

Kan ik een machtiging verkrijgen via internet?

Op dit moment bestaat alleen een schriftelijk afgegeven machtiging. Indien u een machtiging verkrijgt via Internet mag u pas incasseren nadat u de schriftelijke bevestiging heeft ontvangen. Banken realiseren momenteel een elektronische machtiging à la iDeal. De introductie staat gepland voor medio 2015. 

Trefwoorden: Tags: Incasso; Acceptgiro
 

 Content Query