Verbetering digitale dienstverlening

  • update:  
  •  
Vrijdag 24 januari (einde dag) veranderen een aantal belangrijke zaken in Betalingsverkeer.

Inhoudsopgave

Contents

Automatic

Nieuw uiterlijk en menu

Betalingsverkeer maakt deel uit van het nieuwe klantportaal 'Mijn BNG Bank'. Om deze reden verandert ook het uiterlijk. De belangrijkste wijziging naast het uiterlijk is de menustructuur. De menu-items links zijn naar boven verplaatst. Onder 'Menu' vindt u de belangrijkste Betalingsverkeer functies, onder 'Mijn profiel' staan uw persoonlijke instellingen en de Digipass App. Onder 'Mijn organisatie' vindt u alle functies voor de beheerder. Verder is de naamgeving van enkele items aangepast. 'Wachtend op saldo' is voortaan 'In behandeling' en 'Treasury informatie' is 'Voorspelling' geworden. 

mbb1.jpg

Klantbeheerder Betalingsverkeer wordt Beheerder Mijn BNG Bank

Betalingsverkeer maakt onderdeel uit van ons nieuwe klantportaal 'Mijn BNG Bank'. De 'nieuwe' beheerder voor Mijn BNG Bank speelt een centrale rol als het gaat om het aanmelden van nieuwe gebruikers en het toekennen en wijzigen van rechten aan gebruikers. Alle bestaande klantbeheerders voor Betalingverkeer hebben in beginsel de rol van beheerder gekregen. Voordat wij de rol van beheerder in Mijn BNG Bank toekennen, vragen wij u eerst een 'Volmacht beheerder Mijn BNG Bank' in te sturen, waarmee u de benoeming van de medewerkers tot beheerder bekrachtigd.

Zelf gebruikersrechten toekennen en wijzigen in Betalingsverkeer

Het wijzigen of toekennen van gebruikersrechten in Betalingsverkeer kan via enkele nieuwe beheerschermen zelf worden uitgevoerd. Na bekrachtiging van de handeling door een tweede beheerder is de wijziging direct van kracht. Het insturen van Procuratie Autorisatieformulieren (PAF) en kopie-ID's wordt hiermee overbodig. Als uw organisatie nog niet beschikt over (minimaal) 2 beheerders dan kunt u deze aanmelden via de Volmacht beheerder Mijn BNG Bank.

Elk nieuwe gebruiker wordt door de beheerder eerst opgevoerd in Mijn BNG Bank. Vervolgens kunt u samen met een tweede beheerder de rechten toekennen. Nieuwe beheerders zullen wij net als nu eerst face-to-face identificeren voordat wij de rol activereren. Ook kunnen beheerders geen rechten aan elkaar toekennen. Het toekennen en wijzigen van rechten van beheerders blijft via de bestaande PAF-procedure lopen. In de gewijzigde 'Handleiding beheerder' staat beschreven hoe de nieuwe beheerfuncties in Mijn BNG Bank en Betalingsverkeer werken. 

mbb4.jpg

inloggen via Mijn BNG Bank

In de komende maanden verdwijnt het inlogpagina met de verschillende menuknoppen in de website. Kiest u voor inloggen dan komt u direct op de inlogpagina van Mijn BNG Bank. Nadat u op de vertrouwde wijze bent ingelogd komt u in het dashboard van Mijn BNG Bank en kunt u hier rechtstreeks naar bijvoorbeeld Betalingsverkeer of Digitaal Archief. Als u nu voor 'Mijn BNG Bank' kiest heeft u deze mogelijkheid ook al. Nog niet alle gebruikers staan echter op dit moment in Mijn BNG Bank.

Procuratieoverzicht

Jaarlijks ontvangt u van ons een overzicht met alle gebruikers en de bijbehorende bevoegdheden. Dit overzicht zit nu standaard in Betalingsverkeer en kan ons elk gewenst moment door de beheerder worden opgevraagd. Wij zullen het overzicht dan ook niet meer fysiek verstrekken.


incasso's terugboeken

Als u het niet eens bent met een incasso dan kunt u direct in Betalingsverkeer de transacties laten terugboeken. Hiervoor gaat u naar de transactie en klikt op het icoontje 'storneringsverzoek indienen'. Via de knop 'INDIENEN' zet u de terugboeking in gang. Binnen 1 of 2 werkdagen staat het bedrag weer op uw rekening. Het is niet mogelijk om een zakelijk Incasso terug te laten boeken of een incasso na de storneringstermijn van 8 weken. Als u nooit een machtiging heeft afgegeven of deze al had ingetrokken kunt u via onze klantenservice tot 13 maanden na de afboeking een 'melding onterechte incasso' indienen. Kan de crediteur geen geldige machtiging tonen, wordt de incasso alsnog teruggeboekt.    

nieuw Overstapcheck

Als eerste Nederlandse bank tonen wij bij de invoer van een losse betaalopdracht direct of een rekening in de overstapservice zit. Indien dit het geval is ontvangt u net als bij de IBAN-Naam check een melding en kunt u direct de rekening vervangen. Ook kunt u gelijk uw administratie aanpassen. Om eventuele fraude tegen te gaan wordt ook hier de IBAN-Naam check uitgevoerd. Later dit jaar gaan wij deze service ook toepassen op batchbetalingen.

Trefwoorden: Tags:  
Yes

 Content Query