Samen met de klant op koers voor de toekomst

BNG Bank is de enige Nederlandse bank die zich exclusief richt op de publieke sector. Het maken van maatschappelijke impact staat daarbij voorop. In 2020 heeft de bank de strategie verder aangescherpt. Dit is neergelegd in het programma Ons Kompas Naar Impact. Naast de focus op de publieke sector is het vergroten van klantpartnerschap een hoofddoel.

Gita Salden, sinds 1 januari 2018 voorzitter van de Raad van Bestuur, vertelt bevlogen over het Kompas. ‘Wij willen als bank het verschil maken. Zeker in deze tijd. Een nieuwe generatie is op zoek naar betekenisvol werk. Thema’s als duurzaamheid en goed onderwijs spelen daarin een grote rol. Er komt ook een deel zingeving bij kijken. Betekenis of zingeving kun je realiseren in het maatschappelijke veld, of in de publieke sector. En dan komen wij nadrukkelijk in beeld.’

Ideale combinatie

Voor Salden is de combinatie van een solide positie in de financiële sector met een sterk maatschappelijke focus een ideale combinatie. ‘We zijn de vierde bank van Nederland. We zijn sterk gekapitaliseerd.

Kortom, we horen bij de grootste banken van Nederland. Met Ons Kompas Naar Impact laten we zien dat we het vizier op de toekomst en onze klanten richten. Klanten met wie we nauw willen blijven samenwerken. Het biedt de bank ook de mogelijkheid om relaties met klanten verder te verbeteren.’

Partnerschap en welzijn

‘Vanouds is BNG Bank al de bank van en voor de Nederlandse gemeenten. Daar bovenop willen we de natuurlijke partner van onze klanten zijn,’ zegt Salden. ‘Onze klanten zijn op zoek naar antwoorden op nieuwe uitdagingen. Wij kunnen daar op allerlei manieren bij van dienst zijn. Bijvoorbeeld door de kennis die we over bepaalde thema’s hebben te bundelen en met de klant te delen. BNG Bank is als altijd zeilklaar en klaar voor de toekomst.’

BNG Bank kiest een koers die in staat stelt om het maatschappelijk belang en het belang van de klant te dienen Salden: ‘BNG Bank kiest als handvat de Sustainable Development Goals (SDG’s). Van die zeventien door de VN vastgelegde doelen hebben we er vier uitgekozen als kern voor onze werkzaamheden. Dat zijn:

  • Duurzame steden en gemeenschappen,
  • Goede gezondheid en welzijn,
  • Kwaliteitsonderwijs en
  • Betaalbare duurzame energie.’

SDG’s en samenwerking

De focus op deze SDG’s laat zien dat BNG Bank haar taak in het maatschappelijke veld nadrukkelijk wil uitvoeren. ‘Er is, bijvoorbeeld, een tekort aan woningen,’ zegt Salden. ‘Dus er moeten woningen worden gebouwd. Hoe kunnen wij als bank hieraan bijdragen, samen met overheden en marktpartijen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die woningen zo duurzaam mogelijk zijn? Hoe worden bestaande woningen duurzaam gemaakt?’

De focus op Goede gezondheid en welzijn en Kwaliteitsonderwijs komt uit dezelfde drive. Salden: ‘Er komt een herwaardering van de publieke sector op gang in de coronatijd. Dit schept nieuwe banden en verbanden. Tegelijk stijgen de kosten voor de zorg, samen met de vraag naar goed opgeleid personeel. De Rijksoverheid vangt de kosten op. BNG Bank kan hierin actief meedenken en meewerken. We houden niet alleen de ontwikkelingen bij de klant nauwgezet in de gaten, we monitoren ook de recente ontwikkelingen in het maatschappelijke veld.’

Trefwoorden: Tags: