
Interview met BNG Theaterprijs 2025 genomineerde Hanneke van der Paardt met BANG
In deze interviewreeks spreken we met de genomineerden van dit jaar. Wie zijn zij? Wat drijft hen? En hoe kijken zij naar hun werk, het theaterlandschap en de toekomst? Maak kennis met Hanneke van der Paardt. Zij is genomineerd met haar voorstelling BANG.
Interview met Hanneke van der Paardt
Wie ben je, en hoe ben je in het theater terechtgekomen?
‘Ik ben Hanneke, theatermaker en acteur. Ik ben nu 28 en ben geboren en getogen in Amsterdam. Ik heb hele goede herinneringen aan mijn tussenjaar in Amsterdam, toen heb ik zo’n beetje alles gedaan wat je kon doen qua toneel als achttienjarige. Sinds mijn afronding van de toneelschool in Arnhem werk ik als speler en maker in film en theater in zowel Nederland als Duitsland: ik zat in het ensemble van Theaterhaus Jena waar Wunderbaum een aantal jaar de artistiek leiding voerde. Ook heb ik met een geweldige groep mensen ENT opgericht (ensemble nieuwe theaterwerkers). Ik denk graag na over ons werkveld, over hoe de dingen zijn en misschien wel anders kunnen. Daarnaast schrijf ik en probeer ik genoeg op pad te gaan, het liefst naar paf of naar bio-boerderijen om daar te helpen.’
Wat typeert jouw manier van maken, of waar gaat je fascinatie als theatermaker naar uit?
‘Ik houd van zelfbewust werk. Niet zó zelfbewust dat het werk zichzelf alleen maar onderuithaalt, maar ik houd ervan als een kunstwerk stiekem wel weet dat het een kunstwerk is. Of als een acteur stiekem wel weet dat ‘ie aan het acteren is. Niet doet alsof dat niet zo is, alsof wat die aan het doen is wáár is. Dat kan wel eventjes, erin gaan met gestrekt been, alle emoties uit de kast, maar graag ook altijd weer terug naar de vraag: wat ben ik hier nu eigenlijk aan het proberen?’
‘Ik draag verhalen in me die ik wil vertellen, verhalen die ik nog niet in de wereld heb gezien en daarom wil delen, omdat ik denk dat ze de moeite waard zijn om gehoord te worden. Daarvoor zoek ik naar de juiste vertelvormen. Ik wil autobiografie, essay, het politieke, het persoonlijke, plaats en tijd allemaal meenemen in mijn werk. Ik wil weg van het self-made-man narratief wat zo vaak in autobiografie zit, en zoek naar vormen die eer doen aan de chaos van het leven. Hier schreef ik ook een scriptie en een artikel over.’
Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je genomineerd was voor de BNG Theaterprijs?
‘Ik zat op dat moment alleen in een trein door de Oostenrijkse bergen. Ik voelde mijn benen niet meer en had het gevoel alsof het een droom was, alsof het niet waar was. En ik vond het heel grappig, en ik moest ook een beetje huilen. Het kostte zóveel werk om alles op poten te zetten: het maken van BANG begon vanuit Duitsland dus moest naar Nederland worden gehaald, en de Nederlandse première moest drie keer verplaatst worden omdat ik ziek werd. Dat ik nu hiervoor genomineerd ben voelt surreëel, ongelooflijk.’
Wat betekent deze nominatie voor jou – en wat zou je doen als je de prijs wint? Waar zou je het prijzengeld van €45.000 graag voor inzetten?
‘Je hoort altijd dat cliché dat de prijs er eigenlijk niet toe doet en dat de nominatie al de prijs is. Dat is dus waar. Zo voelt het nu althans. Ik voel heel sterk de erkenning die met zo’n prijs komt: mijn werk is gezien en wordt gewaardeerd. Dat is magisch en gaat best wel diep. Het is een soort ultieme bevestiging.’
‘Dan is er ook een heel belangrijke praktische kant, en dat is dat deze nominatie heel veel deuren opent. Het kan in de theatersector ontzettend hard werken zijn om een voet tussen de deur te krijgen. Mails blijven onbeantwoord, aanvragen worden niet toegekend. Dat is allemaal werk wat je gratis doet, in je eentje achter je laptop. Met een nominatie op zak nemen mensen je sneller serieus, en dat is gewoon heel erg prettig. Dat scheelt veel tijd, tijd die ik nu eerder in mijn kunst kan steken in plaats van in het mogelijk maken van die kunst.'
‘Verder zou ik me niet te veel willen laten beïnvloeden door de prijs. Ik wil mijn werk maken op míjn moment, ik wil niet in een machine stappen waarin geproduceerd moet worden. Ik merk nu al dat zo’n prijs me ook heel gevoelig maakt voor een gevoel van momentum, een gevoel van ‘het moet nú’ of ’nu of nooit’. Dat ga ik zoveel mogelijk proberen níét te volgen. Alles op z’n tijd.’
BANG in het kort
In de monoloog BANG trekt Hanneke van der Paardt haar leven uit elkaar en doet ze vervolgens een poging de hele zooi weer in elkaar te zetten. BANG gaat over die bizarre jaren wanneer je net weg bent bij je ouders, maar nog nergens anders echt aangekomen bent. Over hoe angst ons in die jaren keihard kan pakken en over wat je dan in godsnaam moet gaan doen. In BANG lijkt Hanneke van der Paardt ter plekke te besluiten ons deelgenoot te maken van haar innerlijke wereld. Vakkundig construeert ze een cyclus van gedachten en ervaringen die zich niet laat oplossen, want haar angst is een structurele (fysieke) conditie geworden.
BNG Theaterprijs uitreiking
Alle genomineerde voorstellingen zijn te zien tijdens het Nederlands Theater Festival van 4 t/m 14 september in Theater Bellevue, Amsterdam. De prijsuitreiking vindt plaats op vrijdag 5 september, tijdens de speciale BNG-middag van Fringe x NTF PRO in Theater Bellevue. Kaarten zijn te koop via de website van het Nederlands Theater Festival.
Foto's: Joachim Dette. Video: Hanneke van der Paardt
Zie ook
- Cherish Menzo wint BNG Bank Theaterprijs 2023
- Nieuwe nominaties BNG Bank Theaterprijs seizoen 2022-2023 bekend
- Nominaties BNG Bank Theaterprijs seizoen 2022 - 2023 bekend
- Performance collectief ROTOR wint BNG Bank Theaterprijs 2022
- Nastaran Razawi Khorasani wint BNG Bank Theaterprijs 2021
- Nominaties BNG Bank Theaterprijs 2020 en 2021 bekend
- Winnaars BNG Bank Theaterprijzen 2020 bekend gemaakt
- Theater Festival