Investeren in duurzaam OV Amsterdam

 - Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11), Betaalbare duurzame energie (SDG 7)

CO₂-uitstoot verminderen en energie besparen staan hoog op de agenda bij stadsvervoerder GVB in Amsterdam. De eerste elektrische bussen, nieuwe 15G-trams en duurzame veerponten zijn inmiddels in gebruik, deels gefinancierd door BNG Bank. GVB wil in 2025 geheel uitstootvrij het openbaar vervoer verzorgen.

Dagelijks reizen ongeveer 938.000 mensen (cijfers 2019) mee met GVB (voorheen: gemeentevervoerbedrijf) in de metro, tram en bus en op de veerponten over het IJ en het Noordzeekanaal. Dat doen ze steeds meer op een duurzame manier die ten goede komt aan een leefbare stad.

Sharon Dijksma en Mark Lohmeijer maken een proefrit met de elektrische bus.

Elektrische bussen op groene stroom

Sinds april 2020, rijden na een grondige voorbereidingsperiode de eerste elektrische bussen op lijn 22. De eerste rit in deze nieuwe bussen werd gemaakt door Sharon Dijksma (op dat moment nog wethouder in Amsterdam, inmiddels burgemeester van Utrecht) en Mark Lohmeijer (op dat moment interim algemeen directeur GVB). De elektrische bussen rijden op groene stroom die voor 100% in eigen land is opgewekt. Zo levert GVB een concrete bijdrage aan een betere luchtkwaliteit in de stad. Het rijcomfort is een bonus voor de reizigers.

Nieuwe trams

In het najaar van 2020 werden gloednieuwe 15G trams in gebruik genomen op lijn 25 tussen Amsterdam en Amstelveen. Uniek op de Amstelveenlijn is dat 15G trams gekoppeld gaan rijden, zodat zoveel mogelijk reizigers kunnen worden vervoerd. Op lijn 25 is hier ruimte voor, waar die er elders in Amsterdam simpelweg niet is. Denk aan drukke kruispunten of de Leidsestraat. Maar de Amstelveenlijn ligt grotendeels vrij, met weinig kruisend verkeer – mede dankzij de drie nieuwe ongelijkvloerse kruispunten – en met volop ruimte voor lange perrons.

Duurzame veerponten

Eind 2020 is ook het zesde nieuwe IJveer voor Amsterdam in de vaart gegaan. Claudia Zuiderwijk, sinds 1 oktober 2020 algemeen directeur van GVB, doopte het schip en wenste het een behouden vaart. De nieuwste veerponten zijn groter dan de eerdere modellen: er kunnen 310 mensen overgebracht worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner. De nieuwe veerponten varen met een (serie-)hybride aandrijving. Met een efficiënte dieselmotor wordt een accupakket opgeladen waarmee de veerponten elektrisch varen, vandaar de term ‘hybride’. Schoner dus dan de oude dieselmotoren, maar nog niet uitstootvrij. Zodra de technologie de mogelijkheid biedt veilig, betrouwbaar en volledig elektrisch te varen, worden deze schepen omgebouwd om volledig uitstootvrij te opereren. In opdracht van de gemeente Amsterdam rondde GVB in maart dit jaar ook de Europese aanbesteding voor vijf nieuwe volledig elektrische Noordzeekanaal veerponten af. De allereerste elektrische Noordzeekanaalveerpont gaat volgens de planning in het vierde kwartaal van 2021 varen op de veerverbinding tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid.

Geheel uitstootvrij in 2025

GVB wil in 2025 geheel uitstootvrij het openbaar vervoer verzorgen. Dit betekent dat GVB voor het OV geen fossiele brandstoffen meer zal gebruiken. Uiterlijk eind 2024 moet de uitstoot van de gehele organisatie met 58% omlaag gebracht zijn. GVB sluit hiermee aan op  duurzaamheidsdoelstellingen van Amsterdam. Ook voldoet de vervoerder aan het certificaat CO2-Prestatieladder niveau 3. In het perspectief van leefbaarheid worden schonere lucht en zuinig omspringen met energie steeds belangrijker.

Goede samenwerking

Het in 2019 verstrekte krediet van BNG Bank en NWB Bank om dit nieuwe materieel te financieren was de eerste externe financiering in de geschiedenis van GVB, dat hierbij samenwerkt met de Vervoerregio Amsterdam. Die staat garant en vergoedt de kapitaallasten. Naast investeringen in materieel gebruikt GVB het flexibele bankkrediet ook voor investeringen in vastgoed, ICT-systemen en technische installaties. BNG Bank Agency Services is namens de banken zekerheden- en leningenagent van dit krediet.

Terrence Roep, accountmanager bij BNG Bank, spreekt vol lof over de samenwerking: “BNG Bank wilde deze financiering graag verzorgen. Wij zijn een bank die maatschappelijke impact wil maken. Door de financiering van dit project tegen aantrekkelijke voorwaarden, dragen we als partner van gemeenten bij aan betaalbare publieke en sociale voorzieningen én dragen we bij aan een groter aandeel van hernieuwbare energie in de energiemix. Daarmee sluiten we aan op onze duurzame doelstellingen waarmee we impact willen maken.’ 
Kaart van Nederland
Kaart van Nederland
Financiering
Betrokken partijen

GVB Amsterdam

Meer informatie
Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11)

Duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11) 

BNG Bank draagt als partner van woningcorporaties bij aan betaalbare en leefbare wijken.

BNG Bank draagt als partner van gemeenten bij aan betaalbare publieke en sociale voorzieningen.

Betaalbare duurzame energie (SDG 7)

Betaalbare duurzame energie (SDG 7)

BNG Bank draagt bij aan een groter aandeel van hernieuwbare energie in de energiemix.

BNG Bank draagt bij aan het beperken van de energievraag en het vergroten van de energie-efficiëntie.

BNG Bank maakt gebruik van cookies voor analyse en het goed functioneren van de website. Klik op accepteren om te sluiten. Lees de privacyverklaring en de cookieverklaring voor meer informatie.

BNG Bank gebruikt cookies voor analyse en voor het goed functioneren van de website. Ook kunnen er cookies van derde partijen worden geplaatst. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig.