De IBAN Naam Check vergelijkt de IBAN en naam in een betaalopdracht met de gegevens zoals die bekend zijn bij de bank van de begunstigde. Hiermee wordt het risico op zowel frauduleuze betalingen als administratieve fouten verminderd. De IBAN Naam Check is van toepassing op zowel enkelvoudige als batchbetalingen binnen SEPA en is volledig AVG-compliant.
Bij enkelvoudige betalingen voert BNG automatisch een IBAN Naam Check uit en toont u direct een melding. Deze meldingen variëren sterk, maar vallen in essentie onder een aantal vaste categorieën.
De IBAN Naam Check voor batchbetalingen is niet verplicht. U bepaalt zelf of u deze controle wilt uitvoeren. Het is niet mogelijk om een IBAN Naam Check uit te voeren voor incassobatches.
Let op: Voor betaalbatches die via een direct kanaal worden aangeleverd, zoals sFTP, de PSD2 API of via een salarisservicebureau wordt een IBAN Naam Check niet automatisch uitgevoerd.
U heeft 3 opties:
Bij verwerking van batches kunnen meldingen verschijnen op batchniveau en betaalpostniveau.
1. Meldingen op batchniveau
Niet uitgevoerd via BNG
Er is gekozen om geen IBAN Naam Check via BNG uit te voeren, of de batch is aangeleverd via een direct kanaal.
Mislukt
De IBAN Naam Check kon door een technische reden niet worden uitgevoerd. U kunt deze opnieuw starten via de batchdetailpagina.
Posten zonder match
Er zijn betaalposten zonder (gedeeltelijke) match gevonden. U kunt deze controleren via de batchdetailpagina.
2. Meldingen op betaalpostniveau
Match
De naam komt overeen met de naam die bij het IBAN bekend is bij de bank van de begunstigde.
Gedeeltelijke match
De naam wijkt enigszins af. Het is niet mogelijk om de naam aan te passen. Mogelijk moet het boekhoudpakket aangepast worden.
No match
De naam hoort niet bij de het opgegeven IBAN. De post kan uit de batch verwijderd worden.
U bepaalt zelf of u na een melding de betaling uitvoert of afbreekt. BNG adviseert om bij een “gedeeltelijke of – no match en niet uitvoerbaar” melding de gegevens te controleren. Mogelijk is het een vergissing of misschien is er sprake van fraude? Krijgt u een melding controleer dan of de IBAN klopt. U blijft zelf verantwoordelijk voor betalingen die u door de bank laat verwerken.
Bij organisatie instellingen wordt ingesteld wat de standaardinstelling is voor IBAN Naam Check bij het verwerken van betaalbatches. Hiermee is bepaald of IBAN Naam Check bij het inlezen van batches standaard aan of uit staat. Deze instellingen beheert de klantbeheerder.
U kunt per batchbetaling aan- of uitvinken of de IBAN Naam Check voor deze betaling uitgevoerd wordt.
Ja, u kunt een post uit een batch halen. Volg hiervoor het reguliere proces.
U krijgt de melding “mislukt” te zien. De batchbetaling kan worden uitgevoerd (zonder dat u de IBAN Naam Check uitvoert). Let op, Houd er rekening mee dat dit gevolgen kan hebben voor uw aansprakelijkheid indien een betaling foutief blijkt te zijn.
De gemiddelde doorlooptijd van de IBAN Naam Check kan oplopen tot een paar minuten. Mogelijk kan dit, bij grote batches, langer zijn. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. BNG kan deze doorlooptijd niet versnellen en heeft hier geen invloed op.
Nee, dit heeft geen invloed. De IBAN Naam Check wordt "onder water" gewoon uitgevoerd. Ook als u bent uitgelogd.
Het kan zijn dat de IBAN Naam Check al is uitgevoerd, maar dat het resultaat nog niet zichtbaar is. Om dit te controleren, raden we aan om de pagina te verversen. Na het verversen wordt het resultaat van de check meestal direct weergegeven.