Veelgestelde vragen betalingen buitenland
Bekijk de meestgestelde vragen over buitenlandse betalingen.
Wat is een IBAN en wat is een BIC/SWIFT-code? |
Het IBAN is de Europese standaard voor bankrekeningnummers. Het IBAN in combinatie met een unieke code van elke bank, de SWIFT-code ook wel Bank Identifier Code (BIC) genoemd, zorgt ervoor dat overboekingen volledig geautomatiseerd verwerkt kunnen worden. U vindt uw eigen IBAN op uw afschrift. |
Wat is de BIC/SWIFT-code van BNG Bank? |
De BIC van BNG Bank is: BNGHNL2G. |
Hoe is een IBAN opgebouwd? |
IBAN-nummers in Nederland zijn opgebouwd uit een combinatie van het locale rekeningnummer, een landcode, een controlegetal en een bankcode. Voorbeeld: Oude NL rekeningnummer: 0285011111 Bankcode: BNGH (eerste vier posities van de BIC) Controlegetal: 85 (controlegetal verschilt per rekening) Landcode Nederland: NL Elektronische IBAN: NL85BNGH0285011111 IBAN op papier: IBAN NL85 BNGH 0285011111. |
Wanneer boek je een eurobetaling als buitenlandse betaling? |
Alleen eurobetalingen naar een begunstigde buiten de EU dient u als buitenlandse betalingen op te geven. Indien u niet beschikt over de IBAN en BIC dan adviseren wij u deze op te vragen bij de begunstigde. Een buitenlandse BIC is op basis van de NAW van de bank van de begunstigde op te vragen via de SWIFT website. |
Wanneer gebruik ik welke kostencode? |
Voor betalingen binnen de EU kunt u het beste ‘kosten gedeeld’ gebruiken. Banken in de EU mogen volgens de betalingsverkeer wetgeving uitsluitend kosten bij hun eigen client in rekening brengen en geen kosten inhouden van de overboeking. Voor betalingen buiten de EU kan een buitenlandse bank wel kosten inhouden op de overboeking. Dit kunt u voorkomen door 'kosten opdrachtgever' te gebruiken. U betaalt deze kosten dan aan BNG Bank. Wij verrekenen de kosten met de bank van de begunstigde. |
Hoe lang is het geld onderweg bij een buitenlandse overboeking? |
Een SEPA overboeking dient uiterlijk de volgende werkdag bijgeschreven te zijn bij de begunstigde. Buitenlandse overboekingen zijn in de regel enkele dagen onderweg. |
Waar kan ik terecht als ik geen BIC of IBAN heb van de begunstigde? |
Wij raden u aan altijd eerst de begunstigde te raadplegen voor zijn BIC of IBAN. Alle banken in de EU verstrekken sinds een paar jaar het IBAN en BIC actief of op verzoek aan hun klanten. Wanneer u wel een adres van een bank van de begunstigde heeft maar geen BIC, kunt u op de website Swift de juiste BIC vinden. |
Welke gegevens kan ik het beste op mijn buitenlandse facturen vermelden? |
Wij raden u aan minimaal uw IBAN, de BIC van de BNG Bank (BNGHNL2G) en een uniek factuurnummer te vermelden. |
Hoe kan ik buitenlandse overboekingen op mijn BNG bankrekening ontvangen? |
Alle betalingen binnen de EU kunt rechtstreeks als SEPA betaling ontvangen op uw BNG Bankrekening. Hiervoor verstrekt u uw IBAN en BIC bij BNG Bank aan de betaler. Voor sommige betalingen in vreemde valuta is BNG Bank niet rechtstreeks bereikbaar door de bank van de betaler. In dit soort gevallen kunt u gebruik maken van onze rekening bij ING. Voor nadere gegevens kunt u contact opnemen met onze afdeling Klantenservice via e-mailadres klantenservice@bngbank.nl. |
Accepteert BNG Bank ook cheques? |
Wij accepteren vanaf 1 januari 2016 geen buitenlandse cheques meer. Indien u een cheque ontvangt, raden wij u aan contact op te nemen met de betaler en deze te verzoek om via een girale overboeking te betalen. |
Welke bijzondere betalingsvoorwaarden gelden er per land? |
Kijk voor een uitgebreide uitleg op de pagina Buitenlands betalingsverkeer. |